Det store karpesats

Skrevet af den jun 26, 2018 i Featured, I do my run | 1 kommentarer

32313706_10214234472388734_8643553607968358400_n

Kalenderen siger maj måned og det betyder at drømmene om de store karper begynder at vende tilbage. Det skal ikke forståes sådan at jeg ikke har fisket karper i årets tidlige og lidt koldere måneder, for det har jeg. Men de ture har mere været til lidt lettere vande med mindre fisk. Vande hvor jeg ved der ofte er en rimelig chance for en fisk, selv når temperaturen nærmer sig de nul grader. Men med solens tilbagevenden og en booking i Roskilde Fiskekland på min yndlings plads, så var forhåbningerne store.

Jeg havde booket en tur på 3 overnatninger, nemlig fra onsdag aften til lørdag formiddag. De sidste par dage op til turen gik med at få pakket tingene hjemme i stuen, så alt kunne være klar lige til at tage af sted når mit arbejde var overstået onsdag.

Jeg kørte mod viborg og mødtes med min kammerat, som også skulle fiske derovre og snakken gik lystigt på turen derover om taktikker og hvordan vi troede fiskeriet ville blive de kommende dage. Vi havde hørt rygter om et par gode fisk der var kommet op i løbet af ugen op til, men det var ikke det store antal der var blevet fanget. Det gjorde nu heller ikke så meget, for turen ville være godkendt i mine øjne hvis jeg bare kunne fange en god fisk.

Vel ankommet til søen, så fik jeg hurtigt sejlet mine tackler ud, da jeg denne gang havde valgt at medbringe min baitboat. Tanken var netop at da vi kom sent den første dag, ville det være en del hurtigere at få lagt tacklerne nøjagtig der hvor jeg gerne ville have dem, i forhold til at kaste dem ud og derved først skulle til klippe dem op i rette længder osv. Jeg havde hjemmefra et par gode ideer til spots jeg gerne ville fiske, da flere spots på denne plads tidligere havde givet gode fisk. Hele tiden havde jeg dog i mente at hvis jeg så fisk andre steder, så ville planen selvfølgelig blive lavet om. Men da jeg ankom var der ikke rigtig tegn på noget og jeg holdt mig til planen der var lagt på forhånd. I år har jeg valgt kun at fiske med to stænger, da jeg egentlig synes jeg får bedre tid og mulighed for at lægge dem så godt som muligt og jeg ikke tror det kommer til at gå ud over min fangst rate. De to spots jeg valgte var under et overhængende træ og tæt op af nogle siv. Især det første spot kan være et lidt tricky kast, da den helst skal så tæt ind under træet som muligt, men uden at ramme grene og hænge fast der. Her var baitboaten en super god hjælp, selvom det også plejer at gå fint med kast.

32290858_10214234472708742_564731188028112896_n

Efter tacklerne var lagt ud, så blev lejren sat op og allerede mens jeg var godt i gang med bivvy, så kom første lille serie af bib fra melderen. Jeg skyndte mig at tage stangen, men ingenting for enden af linen. Ud med den igen og så måtte jeg bande lidt for mig selv. Jeg plejer ikke at have problemer med at fisken ikke bliver hængende hvis den første har været så meget i nærkontakt med rigget. Efter lidt mere lejrbyggeri, så kom der et bib igen og jeg kunne se min hanger stå og hoppe lidt op og ned. Min næste tanke var derfor om det nu var karusserne der var på spil igen. Jeg har nemlig tidligere fanget flere karusser netop på denne plads og dette spot. Jeg afventede derfor et stykke tid og efter en del bib, så trak jeg ind. Her gik det så op for mig hvad der var på spil. Jeg kunne tydeligt se mærker i min boilie efter klør der havde prøvet at nappe det i stykker….. krebs! Åh nej! Det blev til en lang nat med mange små bib hist og her og desværre ingen fisk overhovedet. Det var ikke lige den start på turen jeg havde håbet på. Men der var dog lang tid igen af turen, så det var bare med at komme op på hesten igen.

Ca. ved 6 tiden var jeg vågen på trods af ikke ret meget sammenhængende søvn pga de mange bib. Jeg fik lagt tacklerne ud igen med friske baits. I et forsøg på at undgå krebs bestemte jeg mig for at prøve at par andre spots som så lovende ud. Jeg havde valgt at fiske med en snowman præsentation med en 14 mm nøddeboilie med en lille 10 mm pop up på toppen. Det hele monteret på et blowback rig på en størrelse 6 long shank krog. Lige netop dette rig har før bevist at være rigtig godt krogene og er det rig jeg bruger 9 ud af 10 gange.

Maven begyndte at knurre og tankerne begyndte at gå på at få lavet noget morgenmad, men før det kom så vist blev jeg revet ud af mine tanker af en bidmelder der gik helt amok. På med vaders, mens jeg i den ene hånd havde stangen og kunne mærke liv for enden af linen. Efter en kort og ikke alt for dramatisk fight kunne jeg lande turens første fisk, som var en fin spejlkarpe på ca 10 kg. Det var den mest kuglerunde fisk jeg nogen siden har set med mine egne øjne. Den var nærmeste lige så bred som den var lang. Yes! Så var turen jo reddet i forhold til fangst og jeg kunne nu mærke at jeg bedre kunne slappe lidt mere af med det hele og nattens trængsler med krebs var glemt for en stund. Jeg havde ikke mere end lige fået ro på mig selv og sat mig i en stol med et glas vand før end der var bud efter mig igen. Endnu en fin spejlkarpe på omkring de 10 kg kunne nettes og fotograferes for derefter at få sin frihed igen. En utrolig morgen, hvor jeg bare priste mig lykkelig for at jeg tog en chance og flyttede mine tackler til andre spots. Efter en times tid kunne jeg lande dagens 3. fisk og det blev derfor tæt på middag før jeg endelig kunne finde ro til at få lavet noget morgenmad/middagsmad.

Resten af dagen forløb uden det store og da aftenen kom, havde jeg egentlig en god tro på at natten nok skulle give en fisk eller to, da det på tidligere ture ofte har været der biddene kom. Lidt over midnat skete det så…. Bidmelderen skreg og jeg løb ud og tog stangen. Desværre intet for enden af linen. Ud med tacklet igen og i seng. En time senere er det det andet tackle som der var bud efter. Ud og tage stangen og denne gang mærker jeg fast fisk for enden og prøver at komme i mine vanders. Jeg holder hele tiden stram line, men pludselig bliver linen slap og væk er fisken. 2 mistede fisk i løbet af natten er ikke lige det som gjorde humøret bedre, og selvom jeg havde fanget 3 gode fisk om dagen, så var humøret helt i kulkælderen. Højt at flyve, dybt at falde.

32235718_10214234474428785_6844398533592743936_n

Jeg vågnede dog tidligt og fik lagt tacklerne ud med frisk bait igen uden de store forhåbninger om at succesen fra dagen før ville gentage sig. Klokken blev da også 8 uden der havde været noget aktivitet. Men pludselig som et lyn fra en klar himmel fløj line af mit hjul og jeg kunne med det samme mærke at dette var en lidt bedre fisk. Da den kom på måtten og blev vejet sagde vægten da også mere end 12 kg. Heldigvis havde jeg fået snakket med naboerne som var kommet på pladsen ved siden af, og de kom og hjalp med billederne. Det skulle vise sig at blive en rigtig travl formiddag, da jeg landede i alt 4 fisk. Hvor især to af dem udmærkede sig specielt. Den ene var en rigtig flot linear spejlkarpe på over 11 kg, som jeg havde drømt længe om at fange. Jeg fangede en linear i Roskilde forrige år, men desværre skulle jeg tage billedet selv med selvudløser om natten og det blev mildest talt et meget dårligt billede. Nu fik jeg heldigvis mit trofæ billede om dagen. Dagens sidste fisk skulle vise sig at blive turens største og en drømmefisk for mig. Vægten stoppede på 15,1 kg når vejeslyngen var trukket fra. Dermed var jeg sikret en ny pr. Og denne pr slog ikke blot min største danske karpe, men også min største udenlandske.

32267157_10214234472748743_3561796819291734016_n

Jeg var ved at være godt brugt og der var nu en aften tilbage før turen næste formiddag skulle gå mod Jylland igen. Min kammerat havde lagt på en anden plads ved søen og havde været meget plaget af stør, hvilket ikke er så fedt når det er karperne man jagter. Jeg tilbød ham at komme over på min plads, så kunne vi dele den den sidste nat. Han fik også spottet hvor jeg havde fanget alle 7 fisk de sidste to dage. Det betød så også at mine stænger var helt stille den sidste nat. Men hvad gør det når man har fanget 7 gode fisk og tilmed en ny PR.

Nu ser jeg bare frem til næste længere tur efter karperne som dog ligger helt henne i midt juni. Kunne jeg bare være heldig at fange halvt så mange, så ville jeg stadig være mere end tilfreds.

32267076_10214234472668741_8440452550230016000_n

En kommentar

1. Hej Brian

spændende blog du har her

mvh

Fisk og Ost

Besvar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>