Blue Rock Fiskepark

Skrevet af den okt 27, 2014 i I do my run | 0 kommentarer

4-7kg3

Sidste weekend stod på årets længste fisketur, da jeg var afsted en hel weekend fra fredag til søndag i Blue Rock fiskepark på Fyn. Turen var planlagt sammen med en ny fiskemakker der hedder Bo. Jeg havde således allerede pakket bilen torsdag aften, så den var klar når jeg fik fri fra arbejde om fredagen. Så det var bare med at komme afsted og få hentet Bo i Randers inden turen gik mod Fyn. Der var blevet nørdet meget med snak om det ene og det andet inden turen, da vi begge er ret nye med stør. Ja det var faktisk Bo første tur efter stør, og jeg havde så været på to ture med rimelig succes inden. Men Bo er en meget erfaren lystfisker, så det var klart at det nok skulle gå fint. Og lad mig bare sige med det samme at det gjord det! dog med det forbehold, at der godt nok også var mange ting vi skulle lære på den hårde måde denne weekend.

SAMSUNG CSC

Vi ankom ved Blue Rock ved aftenstid fredag, og efter en rigtig god snak med ejeren af søen Søren mens vi stillede campen op, så var vi klar til at fiske. Det var helt tydeligt på Søren at han ved en masse om søen og fiskene deri, og det er ikke bare en pengemaskine. Vi fik derfor en rigtig god snak om teknikken og metoderne til størfiskeri, og om gode spots i søen osv. Men vi snakkede også en del om størfiskeri generelt i DK. Søren og Blue Rock var jo stedet der startede det hele og ret hurtigt kom der et par stykker mere med. Nu er der jo siden deres start for 7 år siden kommet en del flere steder til, men det er tydeligt at Blue Rock har en massiv erfaring på området som er bygget op over en årrække. Det har også betyder forskellige ændringer af søen(søernes) indretning, da han nu holder put’n’take ørrederne for sig i en sø og så har en specimen sø kun med catch and release fisk. Specimen søen er et helt kapitel for sig selv, som man ikke rigtig ser lige i Danmark. Man køber ikke adgang til hele søen, som man normalt gør i en p&t, men derimod køber man eneret på et stykke af bredden i den tid man køber adgang. Det vil sige, at der kommer ikke andre fiskere over på dit område mens du er der, men du kan så heller ikke vælge at gå et andet stedet hen, med mindre du laver en aftale med ejeren om at flytte plads. Det vil så kræve at du flytter alle dine ting over på en ny blok, hvis der er en ledig. Der er desuden mulighed for at slå telt op og overnatte lige ved fiskepladserne. Det er vildt godt i forhold til denne form for fiskeri. Vi havde også telte (bivvy’s) med, som man kan se på ovenstående billede.

bluerock3

Søen er en gammel og tildels stadig aktiv grusgrav, men de graver dog ikke længere i selve søen, men kun udenom. Det kan man også godt se på underlaget ved søen, som kan virke en smule groft. Det er klart at med tiden vil det gro mere naturligt til, men jeg synes dog stadig at man får en meget naturlig og god naturoplevelse ved søen. Det regnede dog en del den første aften og nat, da vi ankom og der var derfor ret mudret omkring os. Det overlevede vi selvfølgelig fint, men der var en del der skulle vaskes da vi kom hjem. Det kunne vi selvfølgelig have undgået ved en sommertur i tørvejr. Der går rigtig mange forskellige fisk i søen, bla: Stør (flere forskellige arter), Karper (forskellige arter), sandart, maller og mange flere. Vores mål med turen var hovedsagelig Stør og Karper.

13-7kg1

Den første aften var der meget aktivitet og vi fik da også fanget et par fisk. Bo fik en mindre stør som den første på omkring de 5 kg. Så var starten ligesom gået. Vi oplevede dog rigtig mange bid og runs, men pga mystiske omstændigheder, uheld, ikke dygtig nok og fejlende udstyr, så var det svært at få flere fisk på land. Efter mange mislykkes forsøg fik jeg dog selv en 13,7 kg Russisk stør på land om natten. Vi stod op næste dag og var dog smadret og trætte efter de mange gange vi havde været ude i løbet af natten, og alligevel kun fået en enkelt fisk på land, udover den vi fangede om aftenen. Det gik ikke bedre i løbet af lørdagen, hvor vi stadig havde mange defekter og havde svært ved lige at gribe det rigtig an. Det var på ingen måde søen skyld, da der gennem hele turen var god aktivitet og der var jævnligt fisk forbi stængerne. Havde vi været dygtigere, mere erfarne og bedre udstyret, så havde vi kunne fange mange mange mange flere fisk end vi gjorde. I mit første run knækkede et forfang, som må have haft en skade, og det var ellers en rigtig fin fisk kunne jeg mærke. Derudover mistede jeg fisk da et håndtag på hjul knækkede, og en da to liner filtrede sammen samt en hvor en bremse på hjulet pludselig havde en defekt. Det var som om der lå en forbandelse over mig. Og havde det ikke lige været fordi jeg allerede havde fået en pæn fisk på land, som var ny PR, så havde jeg nok været noget slukøret. Men som lørdagen gik fik vi mere og mere styr på det og vi begyndte at kunne kroge fiskene bedre. Det kulminerede med at Bo fangede en kæmpe Russisk stør på hele 22,1 kg. Det var en kæmpe oplevelse for Bo at kæmpe med den, og det var super at se og høre ham så glad bagefter. Fisken ses på billedet herunder.

bo2

Jeg fangede selv flere fisk efter dette på mellem 6-8 kg, og havde ikke flere tekniske uheld. Det har uden tvivl været en meget lærerig tur. Jeg tog afsted og følte mig godt rustet efter de sidste par ture efter stør, men måtte sande at jeg slet ikke var klar til Blue Rock. Men det er jeg til gengæld næste gang jeg kommer….for jeg kommer igen!

Jeg vil fremhæve størfiskeriet her ved Blue Rock for de vilde fights. Jeg ved ikke hvad der gjorde forskellen, om det måske er den ekstra store plads de har, men de kæmpede en del vildere end jeg før havde oplevet. Da jeg kæmpede med den stør på 13,7 kg, så gav den kæmpe udløb og på et tidspunkt var jeg ved at være bekymret for om den ville tømme hjul for line. Det var endda på trods af en relativ stram bremse. Bo måtte også stoppe den store han fangede med en finger på spolen, da den ellers ville dykke helt ned på bunden ude på det dybeste vand. Så det var bare en kæmpe oplevelse at være i Blue Rock, som vi vist begge sent vil glemme. Samtidig ser jeg frem til at komme igen og prøve om jeg ikke også kan fange en af de store over 20 kg. Det må da være stør-drømmen.

Vi kom dog egentlig også for at prøve at fange lidt karper, og jeg havde da håbet at kunne fange en spejlkarpe eller to dernede. Men desværre fik vi ingen karper på land. Jeg tror det har meget at gøre med, at vi måtte kæmpe lidt mere med stør fiskeriet end vi lige havde regnet med. Så det tog noget mere fokus på turen. Men det var helt fint.

Besvar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>