Jaroslawki, Polen

Skrevet af den maj 10, 2016 i I do my run | 0 kommentarer

brianfisk3-1

Onsdag den 4. maj kl 22 stod jeg og pakkede bilen sammen med en kammerat for nu skulle turen gå til Jaroslawki i Polen. Turen var blevet booket allerede i efteråret, så det var noget vi havde set frem til meget længe. Bilturen derned varede lidt over 8 timer inklusive de stod vi gjorde på vejen, så det var egentlig ikke så slemt igen. Vi ankom kl 6.20 om morgenen, da vi havde læst at det var der portene åbnede, men et eller andet sted var der sket en fejl, så vi måtte lige vente til kl 7 før vi kunne komme ind. Vi fik hurtigt betalt for fiskeriet og kunne begive os ned til søen og finde vores pladser. Da vi så kommer helt om til hvor vi skal være, kan vi se at der er slået en bivvy op på vores bookede plads. Det viser sig at være en tysker som bare har taget en plads som ikke er hans. Efter noget snak med ejeren og tyskerne, så finder vi en løsning så alle kan være der og fiskeriet kan begynde.

lake6

Stængerne kommer forholdsvist hurtigt i vandet og der bliver fodret op med spomb. Da vi bookede så tidligt, har der været mere end god tid til at lave research og planlægge hvad der skal ske på forhånd. Da alle stænger var ude, så blev camp’en også hurtigt sat op og indrettet. Vi havde på forhånd frygtet lidt at vejret skulle være dårligt, da de 14 dage før turen havde lovet lave temperaturer og regn. Men det blev gjort helt til skamme, da vejrudsigten hele tiden kun blev bedre som vi nærmede os turen. Det endte faktisk med at være omkring de 20 grader eller mere hver dag på turen. Første dag blev jeg endda så solskoldet på arme og nakke at jeg måtte holde mig skyggen resten af turen. De pladser vi havde fået var næsten i nord-enden af søen og vinder kom herfra også. Det skulle vise sig at have stor betydning for fiskeriet, for der skete nemlig overhovedet intet den første dag på turen.

brianfisk1-1

Da vi stod op næste morgen var det med en lidt øv-følelse, da vi intet selv havde fanget eller set endnu… ja vi havde ikke engang rigtig set andre i søen fange noget udover ham lige ved siden af os som havde fanget en enkelt. Men da vi kom til at snakke med flere andre karpefiskere længere mod sydenden af søen, så viste det sig hurtigt at der var blevet fanget mange fisk dagen før. Fisken var åbenbart blevet presset op i den anden ende af søen med vinden og dermed det varme vand. Det positive var nu at vinden havde vendt sig og blæste mod nord nu.Vi fik lagt stængerne om igen og fodret godt op med spomben. Jeg valgte at lægge 3 af mine stænger længere ind og kun lade en blive længere ude, da jeg havde haft nogle line-bid i løbet af natten. Ligeledes blev stængerne rigget op med plastmajs på de fleste, da jeg havde set af nogle af havde meget held med dette, og jeg samtidig selv har haft stor held med det i DK. Der skulle dog gå helt indtil kl 15 ca før min makkers stang havde et run. Han kunne efter kort tid lande en fin 7,2 kg spejl karpe. Den var måske ikke lige den kaliber fisk vi håbede at fange i Jaroslawki, men nu fangede vi da trods alt noget. Det hjalp lidt på humøret og vi håbede der hurtigt ville komme et nyt run. Især fordi der nogle få pladser fra os sad et par svenskere som virkelig havde tur i den. Den ene af dem fangede tæt på 30 karper mens vi var der. Så vi kunne ofte høre deres bidmelere og jeg var da også omme og hjælpe dem med at lande et par fisk da han havde et dobbelt run.

brianfisk2-1

Tiden gik efter den første fisk var landet og den blev faktisk hen mod 17.30 før der igen skulle ske noget. Jeg var gået en tur om til svenskerne, da der havde været fisk på der. Pludselig hører jeg en bidmelder køre omme fra vores plads. Jeg går ud fra det er min makkers, da min receiver ikke siger noget. Jeg løber afsted for at assistere ham med nettet, men da jeg når nogle få skridt videre så starter min receiver ellers og det viser sig at den er en smule forsinket. Hurtigt hen og tage stangen og kan staks mærke at der er fast fisk. Efter en fin, men kontrolleret fight kan min makker lande fisken i nettet. Det er tydeligt med det samme at det her er en ny PR for mig. En vejning viser da også at fisken når op på 13,4 kg. YES! så er turen allerede en succes for mig, og alt herefter vil kun være en bonus. Der går dog ikke længe før den er gal igen. Nu løber den stang jeg havde kastet noget længere ud end de andre. Det var med det samme tydeligt at denne fisk ikke var en ny PR igen, men det betød ikke så meget, for den var mere end velkommen. Det var igen en meget flot og rund spejlkarpe og vægten sagde 8,4 kg.

lake19

Det var nogle gyldne timer for mig, da jeg får bid igen kort før solen langsomt begynder at gå ned ved 20 tiden. Denne fisk føles lidt anderledes en de to andre og jeg bliver først i tvivl om det er en stør jeg har fået på. Den trækker dog godt, og hvis det er en karpe, så er det i hvert fald en større en af slagsen. Da den kommer på land viser den sig da også at veje hele 14,9 kg og jeg har derved igen slået min egen PR. Der sker ikke mere denne dag efter mørkets frembrud og da vi står op næste dag så har vinden vendt sig lidt på tværs. Vi håber dog at fiskene er blevet i vores ende af søen og vi derfor kan have godt fiskeri igen på vores sidste dag af turen. For vi har nemlig valgt at køre hjem ved 17 tiden denne dag, så vi være hjemme i fornuftig tid. Det meste af dagen går dog uden aktivitet, før min makkers bidmelder pludselig giver lyd fra sig og han har fisk på. Der er ingen tvivl om at han også har en større fisk på. Den fighter ikke så hårdt, men den er tung. Da vi har den i nettet kan vi godt se at det er noget af en basse. Den er ikke så langt, men den har bare en stor dunk. Vægten siger da også 16,6 kg og det bliver turen sidste og ikke mindst største fisk.

lake17

Alt i alt var det en super god tur til Jaroslawki, som kun kan anbefales. Det skal dog lige siges at man skal være opmærksom på at ejerne dernede ikke kan engelsk og kun meget lidt tysk, samt at man står ret tæt på pladserne. Men kan man leve med disse ting, så er det en fantastisk godt fiskeri kun 7 timers kørsel fra dk og til meget rimelige priser. Det er i hvert fald ikke sidste gang at jeg kommer derned.

Besvar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>