KarupÅ Rocks

Skrevet af den jul 2, 2016 i Featured, I do my run | 0 kommentarer

29 juni 5

KarupÅ Rocks!

Efter at karperne i lang tid har haft stor fokus har jeg bestemt mig for at begynde at dyrke noget mere af det nærmeste fiskeri for mig rent geografisk. Det vil helt konkret sige at gå efter havørrederne i KarupÅ og ved Limfjorden. Jeg har tit savnet at kunne hurtigt køre ud en aften og fiske et par enkelte timer og det var så det. Det har ikke rigtig været muligt med karperne, da de nærmeste vande ligger noget væk. Første træk i den nye strategi var selvfølgelig at blive medlem af Lystfiskerforeningen for Skive og omegn (LFSO). Dernæst kontaktede jeg Jesper Palm og Peder Lundsgaard, som er et par erfarne folk fra foreningen som jeg kender gennem andre aktiviteter. De var rigtig flinke til at fortælle mig om åen og vise den frem. Jeg har aldrig før sådan rigtig fisket i strømvand og havde ikke så mange ideer om hvordan den bedste taktik ville være osv. Ej heller hvor fiskenes standpladser ville være osv. Der gik nogle gode aftenener med dem og jeg tog også en del ture for mig selv. En enkelt aften havde jeg en mindre fisk påca 2 kg på krogen, men den hoppede meget hurtigt af igen. Men al den information og guidning havde selvfølgelig givet mig blod på tanden. På samme tid var jeg også realistisk og vidste godt at man ikke bare lige går ud og fanger fisk i KarupÅ. Så jeg havde egentlig sagt til mig selv at jeg nok ikke fangede noget her før jeg skulle på sommerferie. Men sådan skulle det ikke gå!

I informationsbrevet fra LFSO stod der at man kunne få en guidet tur med en af foreningens medlemmer, som hedder Johnny. Jeg kendte ham ikke før det, men fik så hørt at han er en utrolig dygtig fisker, som hvert år fanger mange fisk i åen. Vi aftalte at mødes en onsdag aften ved 16.30 tiden. Vi fik hurtigt en snak om kørte så ud til åen for at gå i gang. Vi gik en tur ved åen og stoppede op forskellige steder og snakkede tingene godt igennem om hvordan svingene skulle fiskes osv. Johnny var super god til at forklare det hele, så det var til at forstå. Vi tog selvfølgelig enkelte kast ved hvert sving, for lige at have helt styr på hvordan det skulle gøres. Men allerede da vi når til andet sving, så fortæller Johnny at det er en godt sving for spinnefiskere, men at han aldrig har fået noget der på flue. Der bliver livligt fortalt hvor fiskene burde stå og der bliver lavet et par kast…. på 2. kast er der fast fisk og fighten kan gå i gang. Jeg er hammer nervøs og ryster ærligt talt en smule. Den her fisk må bare ikke hoppe af. Da vi står lidt oppe på en skrænt, så tager Johnny mit net og hopper ned i vandetkanten, så han kan lande fisken derfra. Da fisken viser sig i overfladen første gang, så er der ingen tvivl om at det er en god fisk. Den tager en del udløb, da jeg ikke sætter bremsen for hårdt til at starte med. Men som fisken bliver mere og mere træt, så strammes bremsen og til sidst kan Johnny lande den. Vi bliver hurtigt enige om at det ikke giver meget mening at forsætte turen lige nu, da vi begge er noget oppe at køre over hvad der lige er sket. Vi bestemmer os for at køre til klubhuset og få den vejet og vist frem for de andre lystfiskere som befinder sig der. Vægten siger 5,75 kg og den måler 76 cm. Det giver en konditionsfaktor som er helt i top. Efter at have fået en god snak ved klubhuset, så kører jeg hjem for at aflevere fisken hos min kone og lige få en bid mad. Jeg er dog lidt i tvivl på dette tidspunkt om jeg skal afsted igen eller ej. Men efter lidt betænkningstid, så vil jeg egentlig gerne ud igen og bruge nogle af de ting jeg har læst de sidste dage af mine guider.

29 juni 6Jeg kører ud til åen igen og vælger samme zone som jeg lige har været i, men tager den anden ende i stedet. Jeg når kun at fiske ned til første sving før jeg mærker et godt hug igen. Fisken kommer op til overfladen hurtigt og jeg kan se det er en god fisk igen. Jeg prøver at lade vær at få i panik og styre fighten på en god måde. Fisken er flere gange helt oppe i overfladen, hvor den går helt amok og nærmest pisker vandet rundt. Jeg er flere gange sikker på, at den vil lykkes med at gøre sig fri af krogen. Men fisken bliver heldigvis træt at begynder at søge mod bunden igen. Jeg lægger lidt mere pres på den og til sidst må den give op og kommer til overfladen og vælter om på siden. Hurtigt får jeg den landet i nettet. Jeg skynder mig lidt opstrøms hvor en anden fisker lige er begyndt at fiske. Han hjælper lidt med et billede og vi får en hurtig snak.

Jeg kan på dette tidspunkt næsten ikke fatte, at jeg nu har fanget to fisk på den samme dag og så hurtigt efter jeg er blevet medlem og begyndt at fiske i åen. Den havde jeg slet ikke set komme. Udover at fangsterne så har været med mig, så vil jeg også sige at jeg er blevet utrolig glad for at gå ved åen. Det er en super dejlig stemning dernede og hyggeligt at støde ind i andre lystfiskere, som gerne vil snakke og fortælle. Jeg har kun følt mig meget velkommen i foreningen. Det er helt sikkert at en stor del af min tid som lystfisker frem, vil komme til at foregå ved åen.

Besvar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>