Kombitur til Fyn

Skrevet af den sep 14, 2016 i I do my run | 0 kommentarer

beluga1

Turen til Fyn har været planlagt længe og derfor noget jeg har set meget frem til i længere tid. Nu var muligheden der for at holde nogle dage fri fra arbejde og bare få fisket igennem. En kammerat havde mulighed for at tage med på turen og ellers bare følge med i hvad jeg havde planlagt. Udgangspunktet for turen var at fiske hver morgen og formiddag ved forskellige kystspots på Fyn. Om aftenen skulle vi så slå lejr ved Aalsbogård fiskesøer og fiske efter karper og stør.

Klokken ringede da også klokken meget tidlig søndag nat og nu skulle den lange køretur begyndes. Vi satte næsen mod Fyn, nærmere betegnet Galsklint. Det var nemlig første spot på kombituren. Da vi ankom var der stadig helt mørkt, men vi fik da lige så langsom gjort grejet klar og bevæget os mod vandet. Bevæbnet med spinnestænger, så gik jagten på havørrederne ind. Desværre var der ikke så meget held med netop disse fisk denne morgen. Selvom vandet var forholdsvist stille, så så vi ingen springende fisk eller noget. Dog begyndte vi at mærke lidt hug hist og her og det viste sig hurtigt at det var hornfisk der drillede os. Jeg fik da kroget et par stykker og alt andet lige så var det da dejligt at få lidt flex på klingen. Men det var trods alt havørrederne som var målet for dagens fiskeri. Efter en formiddag med blandet vejr, hvor mindre regnbyger blev afløst af høj sol, så begav vi os mod Aalsbogård. Her fik vi kaster linerne ud og slået lejr. Ikke lang tid derefter fløj linen af en af mine spoler og bidmelderen kunne næsten ikke følge med. Efter en kort, men intens fight kunne jeg lade en rigtig fin skælkarpe på lidt over 5 kg. Yes, karpen er en af mine ynglingsfisk, så det var jo den perfekte start på opholdet ved søen. Jeg havde næsten ikke nået at få kasten linen ud igen før samme stang igen havde hug. Denne gang var det dog en mindre russisk stør på ca 5 kg som havde forelsket sig i min agn. Den kom også op på afkrogningsmåtten og pænt sluppet ud i sit rette element igen. Som aftenen skred frem, så kom der lidt flere fisk på land, nemlig både en skælkarpe mere på mere end 6 kg og en belugastør på mere end 11 kg (ovenstående billede). Min makker var ovre og prøve ørredsøerne, men havde desværre ikke heldet med sig der.

hornfisk

Vi stod meget tidligt op igen morgenen efter og kørte afsted ud i mørket. Målet for dagens udflugt var Helnæs Fyr. Her skulle vi gå nogle km langt kysten og så om vi kunne få ram på de havørreder. Helnæs er jo meget kendte for fine havørreder, så forhåbningerne var store. Desværre var der lidt en joker denne dag, da metrologerne lovede op til 29 grader, hvilket jo var helt ufattelig for en dag midt i september. Da vi ankom til Helnæs var temperaturen dog noget lavere, og vi begav os afsted. Naturen her var flot, men også noget anderledes end spottet dagen før. Her var fyldt med store glatte sten, så man skulle holde tungen lige i munden for ikke at falde. Det gjorde vadefiskeriet meget udfordrende. Men vi fik os da langsomt sporet ind på hvordan vi kunne få affisket området. Efter lidt tid så lykkedes det min makker at lande en fin lille havørrede, dog langt under mål. Kort tid efter var det hornfiskene som ville lege med min agn…. ingen havørreder. Som tiden gik blev det varmere og varmere og da vi var nået ca 3 km hen af kysten, så bestemte vi os til at nu var det tid til at vende tilbage til bilen og køre mod Aalsbogård igen. Turen tilbage blev dog en noget varm affære, så vi var godt møre da endelig nåede bilen. Tilbage i lejren blev linerne kastet ud igen på de spots som havde givet fisk dagen før. Men der var ikke samme aktivitet, og vores bud på dette var selvfølgelig det meget varme vejr. Vi havde store forhåbninger til at der ville ske noget når solen var gået ned. Vi nåede dog i soveposerne før første run kom. Det var på en af mine stænger og jeg kunne lande en fin russisk stør på godt 7 kg. Herefter begyndte spredte bid at sprede sig på stængerne og det var tydeligt at nu var fiskene begyndt at søge føde. Hen på aftenen, så var min makkers stang som havde run. Han kunne efter en lidt intens fight lande en fin skælkarpe på 4,6 kg, som også var hans nye PR. Så det var jo super fedt for ham. Jeg landede senere en russisk stør igen, som gav en vild fight. Jeg troede til at starte med at det var en af de noget større hvide stør jeg havde kroget, da jeg slet ikke kunne styre fisken til at begynde med. Selv henne ved vores bred, ville den bare ikke til overfladen. Men her havde vi dog fået syn for at det desværre ikke var en af de hvide stør. Det var dog en stor oplevelse med denne lidt atypiske fight. Noget jeg helt sikkert vil huske i lang tid. Hen på morgen skriger min bidmelder igen og det er en fisk der hurtigt tager meget line. Før jeg når at komme ud af soveposen og ud af bivvy, så er fisken allerede nået langt med linen. Den er gået igennem mine andre liner og filtret med en af dem. Vi prøver desperat at få det fixet hurtigt, men i et split sekund har fisken ikke stram line og så er det goodbye. Jeg er helt sikker på at det var en fin karpe på den måde som den lavede run på. Det var jo egentlig meningen at vi skulle have været på kysten igen denne morgen inden vi ville sætte kursen mod Jylland igen. Men det droppede vi da de lovede samme varme vejr. I stedet blev vi i Aalsbogård og pakkede sammen kort før middag.

Det var en fantastisk god og hyggelig tur, som både gav mindeværdige fights, fisk på land, men også skuffelser over fisk vi ikke kunne finde. Men er det ikke netop fiskeri i en nøddeskal.

Besvar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>