Loch Nees Put and Take

Skrevet af den okt 12, 2014 i I do my run | 0 kommentarer

13 kg 6

Jeg havde faktisk haft det lidt svært ved at falde i søvn fredag aften, da jeg blev ved at tænke forskellige scenarier igennem, som kunne forløbe på næste dags fisketur i Loch Nees. Det var aftalt at tage afsted med Emil, som også var med på turen til Volstrup. Vi så begge meget frem til at prøve kræfter med stør fiskeriet og vi skulle så også se om vi kunne fange et par ørreder på fluestangen.

Men dagen startede ikke helt ud som planlagt, da regnen bare tog til og til, mens vi kørte mod søen. Det var endda så slemt, at på de sidste 10 km begyndte det at lyne og tordne. Jeg var allerede begyndt at overveje at vi nok blev nødt til at vende om ved søen og tage turen en anden dag i stedet. Vi blev dog enige om at give det en chancen og se om det drev over. Da vi så ankommer til søen, sidder vi lidt i bilen og tager mod til at komme ud i regnen og få overtøjet på. Vi bliver dog enige om at spise morgenmad først og samtidig får vi så en god snak med ejerne af søen, nemlig Tonny og Kirsten. To meget venlige og passionerede mennesker omkring der sø. Det blev en god snak om både fiskeri om andet, men det gav i hvert fald et indtryk af nogle som gerne vil gøre det rigtig godt for de lystfiskere som kommer forbi.

SAMSUNG CSC

Efter morgenmaden var blevet indtaget kunne vi se at regnen havde lagt sig og lynvejret forsvundet. Herligt! og det bedste ved det hele var, at vi ikke så mere til det den dag. Vi kom ud til søen og fandt os et godt sted at stille vores ting. Det var ikke lang tid efter solopgang, og der var allerede ankommet en del fiskere. De fiskere jeg gik forbi mod det sted vi havde udset os, havde alle fanget fisk på dette tidspunkt og det så ud til at være ørreder i fine størrelser. Det blev også hurtigt klar, at her var tale om en sø, hvor faciliteterne var i orden. Der var masser af læskure, bænke, borde, stangholdere, skraldespande osv rundt om søen, og lidt længere væk var der telt og grilltippee.. De havde endda dagen før fået overdækket rensepladsen. Ja selv toilettet var dejligt at komme ind på, så der var ikke noget at sætte en finger på. Vandkvaliteten virker til at være rigtig god, og selvom det er i orden fortalte Tonny mig om hvordan der var ved at lave noget strøm i vandet, så vandet kørte i cirkel og ud gennem en kanal hvor der så også var mulighed for at rense vandet. Det lød som en rigtig god ide, som bare vil gøre en god sø endnu bedre.

Vi stillede os ved siden af et par andre, som også fiskede efter stør, og de kunne ikke ret lang tid efter vi kom, lande den første. De nåede endda at få to på land før vi kom ind i kampen. Det virkede umiddelbart til at der var rigtig meget action i størene her helt fra morgenstunden. Men om det ville vare ved, var det store spørgsmål. Hurtigt blev stængerne rigget til og vi måtte så bare vente i spænding.

Det var min stang, da først rørte på sig. Det endte med at jeg kunne lande en 4,75 kg tung diamant stør efter en god og tung fight. Det var min aller første stør og jeg var meget forbavset over hvor tung og hårdt de går under fighten. Det var virkelig sjovt. Nu skulle der bare en af de større og tungere beluga stør på i stedet. Her efter gik stør fiskeriet lidt i stå for mig, men Emil nåede at lande 2 stk på henholdsvis ca 7 kg og ca 4,5 kg. Men så gik det længe inden vi mærkede mere. Det var som om at hugperioden var ovre for nu.

ørred

Stilstanden i størfiskeriet gav os så mulighed for at finde fluestængerne frem og prøve at fiske efter ørrederne. Der var masser af fisk i søen, for vi kunne både se dem springe og vi have også set en masse blive landet i løbet af de første par timer. Jeg så selv både store regnbuer, guldørred og bækørred. Alle sammen i fine størrelser. Efter kort tid med fluestangen lykkedes det mig da også at overliste en lille regnbue, men ellers var der ikke meget held ved det. Det var også som om hugperioden for ørrederne holdt lidt op på dette tidspunkt. Det gjorde nu heller ikke så meget, da mine tanker mest var på størstængerne, da vi hurtigt fandt ud af at vi skulle være på mærkerne når størene huggede. Et par sekunders forsinkelse på på modhugget betød en mistet fisk.

emil1

Efter timers venten uden andet end et par småhug begyndte vi at snakke lidt om at pakke sammen, men vi ville lige give den en halv time mere. Og det var godt vi gjorde det. Ikke lang tid efter fik Emil et kæmpe hug på hans lille 7 fods spinnestang. Og som det ses på ovenstående billede, så kom der altså flex på klingen, da de viste sig at være en 10,5 kg stør der var for enden af linen. I løbet af den sidste times tid lykkedes det os at fange 2 yderligere stør og Emil fangede også en stor regnbue på stør rigget.

Alt i alt blev det til 7 stør tilsammen og 2 regnbuer. Det synes vi var en fin fangst. Og min sidste stør var på hele 13 kg og en kæmpe krabat. Det kan ses øverst i dette indlæg. Det er bare en speciel følelse at sidde med sådan et stort monster i armene og mærke hvilken kraft der er bag det. Og ikke mindst en dejlig følelse at lukke den ud igen og se den svømme frisk tilbage hvor den kom fra.

Loch Nees var helt sikkert et dejligt besøg og jeg er helt sikker på at jeg vender tilbage igen, og så kan det være at jeg får lidt mere gang i ørrederne. For jeg kunne jo se at de var der! Men jeg er i hvert fald heller ikke færdig med størfiskeri, da det er virkelig sjovt og kan klart anbefales. Det kan godt være man ikke får noget med hjem at spise, men man får sig en stor oplevelse.

Besvar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>