Torsk og bræk

Skrevet af den okt 2, 2016 i I do my run | 0 kommentarer

23-sep-2016-2

På trods af at jeg har været søsyg på halvdelen af de tidligere havture jeg har været på, så havde jeg vovet mig til at tilmelde mig en 20 timers tur med M/S Nemo fra Thyborøn. Ellers det vil sige at jeg troede det var en 15 timers tur som der var annonceret på hjemmesiden, men da jeg dukkede op hen på aftenen, så fik jeg at vide at det var lavet om til 20 timer. Hvilket så gjorde at vi sejlede to timer før og kom hjem tre timer efter det var planlagt. Det var da godt at jeg ikke bare kom til tiden, så var skibet da sejlet uden mig. Men det var da positivt at turen var lavet om til 20 timer, da det kun ville give mulighed for at komme længere ud og komme til de steder hvor fiskene var både store og mange. De første timer gik med snak på båden med de andre der skulle med. Jeg fik også fundet mig en plads og nogenlunde rigget min stang til. Jeg har jo prøvet det her et par gange før og følte mig ret tryg ved hvad der skulle ske. Derefter fandt jeg en ledig plads nede i soverummene og lagde mig til at sove. Jeg havde forinden taget en søsyge pille, da jeg ikke gad døje med det igen. Hen på natten kan jeg godt mærke at der er nogle høje bølger der gør at man ikke ligger helt stille i sengen. Der er som om vi sejler mod bølgerne. Men efter at være vågnet en del gange pga bølger så bliver døren pludselig åbnet og der råbes “morgenmad. Hurtig ud af sengen og finde op til spiserummet. Jeg kan godt mærke at jeg har lidt svært ved at få sat fødderne rigtigt pga de store skvulp, men jeg føler mig dog ikke søsyg på dette tidspunkt. Jeg får derfor lidt mad i maven og gør klar til fiskeriet. Det er dog umuligt at komme ud til stangen og så sat pirk osv på, som jeg mangler før skibet ligger stille og fiskeriet begynder. Så jeg får sænket pirken lidt senere end flere af de andre. Heldigvis er der ret hurtig bid og jeg kan hale første fisk op. Der ligger hurtigt tre fine, men ikke alt for store torsk i min kasse, men desværre begynder jeg at mærke søsygen. Det var desværre ikke samme piller jeg tog denne gang, som dem jeg har haft held med tidligere. Det var dumt at prøve noget nyt. Da jeg kommer ind på toilet må jeg brække mig i vasken, mens jeg kan høre de andre fiske videre udenfor. De næste 3-4 spots må jeg derfor sidde på toilettet og sunde mig. Det vil altså sige at jeg går glip af mindst halvdelen af fiskeriet. ØV. Jeg får mig kæmpet ud igen og må sidde lidt og sunde mig på en cola. Efter lidt tid føler jeg mig så frisk at jeg kan stå med stangen i hånden. Jeg begynder at fiske igen og får hurtig hug og det føles rigtig godt. Til at starte med er jeg lidt usikker på om det er bunden jeg sidder fast i, men kan så mærke nogle hårde ryg i linen og jeg ved det er fisk.

23-sep-2016-1

Jeg kan slet ikke flytte fisken til at starte med og må lige justere bremsen en smule for at holde hårdt mod hårdt. Jeg får lige kontakt med ham der fisker ved siden af mig og givet ham besked om at han skal være klar med gaffen. Men jeg ser så at han også står og kæmper med en fin fisk. Han får dem heldigvis op før mig og klarer at få dem ombord alene, så han kan stå klar med gaffen. Jeg kan se på min linetæller at nu er fisken snart ved at være oppe ved overfladen og jeg glæder mig til at se hvor stor dyret er. Men da den kommer til syne i dybet kan jeg se at vi ikke snakker om en fisk…. heller ikke to…. heller ikke tre…. men hele 4 fisk har hugget på en gang, så det følte som om det var en kæmpe fisk. Jeg blev selvfølgelig en smule skuffet, da jeg havde håbet at der sad en 8-10 kg torsk for enden af linen. Det syntes jeg selv på daværende tidspunkt at jeg havde fortjent, for jeg havde det ærlig talt ikke særlig godt og kæmpede kun videre på ren vilje. Jeg endte dog med at få en del torsk i kassen på tords af at jeg kun fiskede halvdelen af tiden. Billedet herover er fra min kasse lige før jeg kasted op første gang, så der kom noget mere i senere.

Alt i alt bar turen for mit vedkommende jo meget præg af min søsyge, men det var trods alt alligevel en god tur. Det var med en skipper der kunne fine fiskene og mange på skibet fangede også fisk i gode størrelser. Så der var ingen finger at sætte på dette. Næste gang vil jeg nok overveje at tage en kortere tur og så gå tilbage til de andre søsyge piller igen.

Besvar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>